Національний ТУ «Дніпровська політехніка» — відповідність Часу
4. ПРО ОСОБЛИВОСТІ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ, ІСТОРІЮ СТВОРЕННЯ ТА ЗМІН

Загальні відомості про освітньо-професійну програму (ОП), історію її розроблення та впровадження.

Освітньо-професійна програма (ОП) вищої освіти «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» у галузі знань 07 «Управління та адміністрування» за спеціальністю 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», рівень вищої освіти – перший, ступінь – бакалавр.

Рішення про ліцензування ОП було прийнято на підставі результатів дослідження зовнішнього середовища. Серед негативних сигналів наступні: в структурі ВВП України переважають види економічної діяльності з низьким рівнем доданої вартості, енергоємні виробництва; висока частка збиткових підприємств; низький рівень інвестиційної привабливості країни; високі підприємницькі ризики. Серед позитивних сигналів: євроінтеграція України; державна політика щодо підтримки малого та середнього бізнесу; сприяння експортній діяльності українських підприємств; підвищення рівня громадянської та економічної активності населення, зокрема підвищення інтересу до підприємницької діяльності. Тому, для отримання позитивних зрушень в соціально-економічному розвитку українське суспільство потребує кваліфікованих фахівців, здатних генерувати інноваційні ідеї бізнесу, реалізовувати бізнес-проєкти, отримувати прибуток в умовах динамічних змін середовища й ризику. 

Потенціал персоналу випускової кафедри обумовлений багаторічним досвідом: формування компетентностей бакалаврів (спеціалістів) технічних спеціальностей університету стосовно економічного обґрунтування проєктів забезпечення конкурентоспроможності промислових підприємств; викладання дисциплін з планування та економіки підприємства, організації виробництва, основ підприємництва, маркетингу, менеджменту та інвестування студентам технічних та гуманітарних спеціальностей університету; 17-річний досвід підготовки магістрів кафедри за спеціальностями «Адміністративний менеджмент», «Економіка природокористування», «Управління інноваційною діяльністю», «Управління проєктами» на прикладах реальних проблем суб’єктів господарювання.

Тому, в 2016 році була розроблена ОП «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» та ліцензована спеціальність 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність». Перший набір на спеціальність був здійснений у 2017 році. До розроблення ОП був залучений персонал випускової кафедри з базовою освітою з економіки підприємства, менеджменту та фінансів, а також з науковими ступенями за відповідними спеціальностями.

При розробці та модифікації ОП були враховані рекомендації стейкхолдерів, зокрема, підприємницьких структур, біржових та торговельних установ, студентів та інших суб'єктів академічної спільноти університету.

З метою приведення нормативної частини ОП у відповідність до вимог стандарту вищої освіти за спеціальністю 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (Наказ МОН України № 1243, 13.11.2018 р.) ОП була переглянута та затверджена методичною комісією університету.
Якими є цілі ОП? У чому полягають особливості (унікальність) цієї програми?

Мета програмипідготовка фахівців з підприємництва, торгівлі та біржової діяльності, компетентних в питаннях утворення, забезпечення функціонування та розвитку відповідних структур в умовах невизначеності та інноваційної економіки. Досягнення зазначеної мети передбачає набуття здобувачами освіти навичок критичного мислення та соціальної взаємодії, застосування галузевих знань для концептуалізації соціально-економічного розвитку суспільства, використання спеціальних знань для прийняття управлінських рішень стосовно започаткування бізнесу, реалізації стратегії його розвитку, зокрема інноваційної та експортної, тощо.

Унікальність програми полягає у врахуванні при підготовці здобувачів особливостей різних сфер економічної діяльності задля усвідомлення ними широкого спектру можливостей реалізації власної активності в різних видах підприємництва, організаційно-правових формах, масштабах діяльності, соціальної відповідальності та інших варіантах моделі бізнесу. Фактором успішності освітньої програми є соціалізація здобувача освіти в групах інтересів студентів різних спеціальностей, що утворюються в екосистемі університету та його партнерів. Таким чином, здобувач освіти отримує знання та навички прийняття самостійного рішення стосовно траєкторії власної освіти та професійного розвитку для забезпечення успішної підприємницької діяльності та/або інтрапренерства. 

Чи відповідають цілі освітньої програми змісту місії та стратегії університету?

Стратегією розвитку НТУ «ДП» до 2026 року Місія університету визначена як еволюція освітньо-наукового простору на принципах академічної доброчесності, загальнолюдських цінностей, національної ідентичності, та креативне становлення людини і суспільства майбутнього.

Реалізація місії передбачає розбудову системи комерціалізації результатів наукової діяльності; формування активної громадянської позиції здобувачів освіти та інтернаціоналізація освітньої і наукової діяльності задля розвитку конкурентних переваг національного бізнесу. Тому освітньою програмою передбачено формування якостей здобувачів освіти, які дозволять їм комерціалізувати результати наукових досліджень, використовувати місцеві фактори виробництва, створювати конкурентоспроможний продукт, отримувати доходи на внутрішньому та зовнішньому ринках, сприяти економічній безпеці України та поліпшенню її репутації як відповідального ділового партнера, сприяти поліпшенню якості життя населення шляхом підвищення рівня ділової активності та орієнтації на інклюзивний розвиток країни.

Зазначені цілі досягаються завдяки передбаченим програмним результатам навчання в сфері менеджменту, макроекономіки, економіки підприємства, інфраструктури та комунікацій в підприємницькій діяльності, лідерства, бізнес-планування, організації зовнішньоекономічної діяльності, брендингу, економічної діагностики та управління ризиками в підприємницькій діяльності.

Яким чином цілі та програмні результати навчання ОП відбивають тенденції розвитку спеціальності та ринку праці?

ОП зорієнтована на компетентності з реалізації підприємницької функції: генерування бізнес-ідей та їх первинного опрацювання; створення команди засновників/розробників продукту; ринкового тестування продукту бізнесу; обрання правової форми господарювання; розбудови внутрішнього середовища підприємства; налагодження комунікації із зовнішніми стейкхолдерами; визначення напрямків та планів трансформації бізнесу; управління комплексом ресурсів та функціональних процесів підприємства з метою оптимізації його економічної системи; управління ризиками.

Особлива увага приділяється особистісному розвитку фахівців, що формуватиме їх цілеспрямованість, вмотивованість, ініціативність, лідерські та інші якості. Такі результати забезпечуються дисциплінами: «Підприємництво», «Корпоративна культура», «Інформаційні та комунікаційні технології в бізнесі», «Стратегія та розвиток бізнесу», «Інновації в бізнесі», «Інструментарій обґрунтування бізнес-рішень», комплексом дисциплін з економіки та організації діяльності підприємницьких, торговельних та біржових структур.

Наведені рішення щодо змісту ОП корелюють з тенденціями ринку праці, де дипломовані бакалаври мають можливості реалізації власних амбіцій шляхом самозайнятості, заснування підприємства - юридичної особи, а також роботи за наймом на посадах, які передбачають виконання обов’язків генерування та реалізації проєктів/програм розвитку існуючого бізнесу.

Яким чином під час формулювання цілей та програмних результатів навчання ОП було враховано галузевий та регіональний контекст?

Із врахуваннями контексту галузі знань «Управління та адміністрування» ОП спрямована на формування здатності приймати обґрунтовані рішення в сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності тощо. Оскільки університет має потужну наукову базу та здійснює підготовку бакалаврів з багатьох технічних та гуманітарних спеціальностей, освітні компоненти програми дозволяють скористатися цим середовищем як основою для генерації бізнес-ідей, пошуку засновників бізнесу. Такі навички формуються дисциплінами «Інновації в бізнесі», «Еко-бізнес», «Лідерство», «Підприємництво», «Інфраструктура підприємницької діяльності» та іншими.

В області успішно функціонують промислові, сільськогосподарські, банківські, торговельні, біржові, освітні, туристичні, рекреаційні та інші підприємства. Основними напрямками інвестування в Дніпропетровській області є машинобудування, переробна промисловість, сектор послуг, індустріальні парки. Регіон потребує нових ідей та реалізації бізнес-проєктів з високою доданою вартістю, розвитку національних торгівельних мереж, створення наукоємних малих та середніх підприємств. Відповідні компетентності формуються дисциплінами «Бізнес-планування», «Торговельна інфраструктура та форми торгівлі», «Економіка та організація зовнішньоекономічної діяльності», «Еко-бізнес», «Стратегія та розвиток бізнесу», «Брендинг», «Організація та технологія біржової діяльності», «Інновації в бізнесі».

Яким чином під час формулювання цілей та програмних результатів навчання ОП було враховано досвід аналогічних вітчизняних та іноземних програм?

При розробці ОП прийнято до уваги іноземний досвід реалізації  програм підготовки бакалаврів підприємництва. Наприклад, традиційний підхід до формування програми підготовки бакалаврів підприємництва (entrepreneurship) реалізує Університет Ешфорда (Сан-Дієго, Каліфорнія, освітні компоненти якої охоплюють такі сфери як бізнес (персонал, маркетинг, стратегія, бізнес-планування, інновації, право), бухгалтерський облік, економіка (мікроекономіка), управління (менеджмент організації), філософія (етика підприємництва).

Також врахований досвід вітчизняних програм, зокрема: Київського національного економічного університету (ОП «Підприємництво»); Вінницького ТЕІ КНЕУ (ОП «Товарознавство та комерційна логістика»); Харківського ТЕІ КНЕУ («Митна справа»); Тернопільського НТУ ім. І.Пулюя.

Освітня програма спрямована на формування універсальних компетеностей щодо започаткування й розвитку бізнесу, містить дисципліни з мікро- та макроекономіки, лідерства та інновацій, стратегій та управління ризиками, корпоративної культури тощо.

Сервіси

Розклад

Соціальні мережі

Facebook
YouTube

Інформаційне партнерство

Прес-центр
Закон про вищу освіту
© 2006-2024 Інформація про сайт